Pasauliniam chaosui slūgstant, o sistemoms ir toliau grįžtant į internetą, didžiulis IT gedimas, penktadienį sukėlęs sumaištį visame pasaulyje, atskleidžia keletą nepatogių tiesų apie mūsų skaitmeninio gyvenimo pagrindus – ir apie tai, kokie trapūs jie gali būti.
Nutraukimas parodė, kad net tokios didžiulės įmonės, kaip „Microsoft“, platforma, turinti gilias kišenes ir milžiniškas investicijas į patikimą sistemos saugumą, gali būti numušta į šoną dėl atsitiktinės nepriklausomos kibernetinio saugumo bendrovės išleisto programinės įrangos atnaujinimo klaidos. Ir su katastrofišku poveikiu, nes „Microsoft“ maitinami kompiuteriai yra daugelio mūsų technologijų infrastruktūros pagrindas.
Tai parodo, kiek mes priklausome nuo tos infrastruktūros ir kokie bejėgiai esame dėl to, kai kas nors ne taip, ko mes negalime kontroliuoti.
Galiausiai, kai šios sistemos susvyruoja, jūs arba aš nieko negalime padaryti.
Vakar per televizorių žiūrėjau IT ekspertą, kurio patarimas patekusiems į sūkurį buvo „būti kantriems“. Esu tikras, kad kantrybė yra paskutinis dalykas, kurį tuo metu jautė daugelis žmonių, bet, tiesą sakant, tai buvo vienintelis įmanomas veiksmas daugeliui iš mūsų.
„Computer Weekly“ rašė Owenas Sayersas, gedimas taip pat parodė „didžiulį pavojų, su kuriuo susidursime, jei visus kiaušinius sudėliosime į vieną didžiulį visą pasaulį apimantį krepšį“.
Jis turėjo omenyje didžiulį įmonių, paslaugų ir žmonių, kurie naudojasi vienu IT tiekėju, skaičių. Tai lengva ir patogu, tačiau tai taip pat reiškia, kad nėra plano B, jei tam paslaugų teikėjui staiga iškiltų problemų.
Yra senas posakis, kad patogumas yra saugumo priešas, ir tai yra didžiausias to pavyzdys, kokį aš kada nors mačiau.
Kaip vartotojui sunku išvengti šio dominavimo – jei perkate parduotuvėje ir atsiskaitote kortele ar telefonu, pasikliaujate kieno nors kito technologijomis, kad jūsų sandoris būtų atliktas sklandžiai. Vis rečiau turėsite pasirinkimą – nemažai įmonių išvis nebepriima fizinių grynųjų pinigų.
Mažoms įmonėms biudžetai yra riboti.
„Kai kuriais atvejais vienas pardavėjas pasirenkamas dėl kainos“, – sako Alina Timofejeva iš BCS, IT instituto.
„Pagrindinis yra tas, kad pardavėjas yra toks didelis ir galingas, kad įmonės nenumato, kad jis gali sumažėti.
Tai logiška, bet ar sprendimas yra didesnis mažesnių IT tiekėjų skaičius?
Galbūt nesulauksite didžiulių seisminių gedimų, jei jais pasitikės mažiau žmonių, tačiau taip pat pristatote kelias sistemas su daugybe galimų trūkumų, todėl jas būtų lengviau nulaužti.
Tai, kas nutiko penktadienį, nebuvo kibernetinė ataka, o „Microsoft“ skuba pabrėžti, kad gedimas buvo ne jos kaltė, nors neabejotinai lieka klausimų, kaip tiksliai kibernetinio saugumo įmonės „CrowdStrike“ pražūtingas „Falcon“ atnaujinimas paslydo tinkle.
„CrowdStrike bus kažkas, kuris šiuo metu turės daug problemų, nes nesugebėjo to padaryti teisingai“, – pastebi prof. Victoria Beines iš Gresham koledžo Londone.
„Ir šį savaitgalį dirbs daug žmonių.